برنامه اکوتوریسم، گردشگری،بازدید از امکان تاریخی، خراسان شمالی

عنوان برنامه: برنامه اکوتوریسم، گردشگری،بازدید از امکان تاریخی، خراسان شمالی (اسفراین، شیروان، بجنورد)

زمان برگزاری: خرداد92

سرپرست برنامه: سید عباس شاه ابراهیمی

تدارکات و سرپرست و راهنمای خراسان: حسین شکرانی و گروه آراد

1 2

بنا بر تجربه سال گذشته و ارائه پیشنهاد برنامه در استان خراسان شمالی بررسی های لازم و  برنامه ریزی و هماهنگی با گروه کوهنوردی آراد به سرپرستی آقای شکرانی پیگری و طراحی و انجام  شد .  برنامه را با 44 نفر اجرا کنیم.

13 خرداد ساعت 19:45  سفر خود را آغاز کردیم.

در مسیر از شهرهای: ایوانکی، گرمسار،سمنان، دامغان،شهرود، میامی به سبزوار گذشتیم و به سوی شمال تغییر جهت دادیم. در ساعت 8:30 سه شنبه به اسفراین رسیدیم. فاصله طی شده تا اسفراین 784 کیلومتر که 110 کیلومتر آن یعنی حد فاصل سبزوار تا اسفراین جاده پر پیچ و خم و کوهستانی و زیبا بود.

ترمینال اسفراین دوستان کوهنورد آراد بجنورد به سرپرستی آقای حسین شکرانی با رویی باز و یک پلاکارد خوش آمد گویی به استقبال ما آمدندو پس از در آغوش گرفتن و دید و بازدید و گرفتن عکس با سه دستگاه مینی بوس که توسط آقای شکرانی تدارک دیده شده بود جهت صرف صبحانه به تالار آریا رفته و در تراس طبقه دوم مشرف به دریاچه مصنوعی صبحانه خوردیم و ساعت 11 صبح به شهر تاریخی بلقیس در 5 کیلومتری غرب اسفراین حرکت کردیم. این ارگ قدیمی در کنار روستای جوشقان قرار دارد. و دیوار و برجهای اطراف آن را بهسازی کرده اند ولی درون آن حالت ویرانه دارد. قدمت این ارگ به دوران پیش از اسلام می رسد و دردوران صفویه نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

پس از بازدید و گذشتن از خیابانهای اسفراین جهت صرف نهار و استراحت به تالار آریا برگشتیم. نهار چلو کباب بود جای شما خالی. ساعت 15:30 از اسفراین به سمت روستای روئین که در مسیر جاده بجنورد در کیلومتر 17 به فرعی روستای روئین رسیدیم.

این روستا روستای نمونه گردشگری می باشد و دارای نمایشگاه، فروشگاه و کارگاههای نساجی سنتی و نیمه سنتی می باشد. دوستان از کارگاهها دیدن کرده و به توضیحات راهنما گوش فرا دادند و ضمن خرید از گرفتن عکس و فیلم غافل نبودند باغهای میوه مخصوصا گیلاس توجه دوستان را به خود جلب کرد.

بافت سنتی و معماری پلکانی روستا و وجود درختان کهنسال با قدمت بیش از هزار سال بیانگر ریشه های تاریخی این روستاست که از قبل از اسلام رونق به سزایی داشته. چشمه های پر آب این روستا و سرچشمه آن و با آبی گوارا خستگی راه را از دوستان زدود و در کنار سرچشمه ضمن استراحت  به همه خوش گذشت.

در ساعت 18:40 روستای رویین را به مقصد بجنورد ترک کردیم و پس از طی 70 کیلومتر به پارک بش قار داش که نزدیک بجنورد است و از امکانات کافی جهت استراحت و شب مانی برخوردار است. مکانی را انتخاب نموده و دوستان بعد از برپا کردن چادرهای خود از جاذبه های پارک دیدن کردند در این فاصله یکی از مینی بوس ها و آقای طالب زاده (عضو مؤثر گروه آراد) جهت خرید نان و پنیر و هندوانه برای شام به شهر رفته و پس از 2 ساعت همگی آماده صرف شام بودیم.

صبح چهارشنبه قبل از بیدار شدن دوستان نان گرم و چایی جهت صرف صبحانه آماده بود و دوستان ساعت 8 آماده حرکت به سوی شیروان شدند. در تمام مراحل دوستان گروه آراد وظایف از پیش تعیین شده خود را که توسط آقای شکرانی تعریف شده بود به نحو عالی انجام میدادند و شب را نیز کنار کمپ ما خوابیدند.

سه دستگاه مینی بوس آماده به سوی شیروان حرکت کردیم شیروان در 61 کیلومتری شرق بجنورد و در راه مشهد قرار دارد شیروان از سوی شمال به ترکمنستان، از غرب به بجنورد و جنوب به کوه شاه جهان محدود می شود ارتفاع آن از سطح دریا 1160 متر می باشد. قبل از شیروان به سوی شمال از جاده اصلی خارج شده و پس از گذشتن از چند روستا به روستای ترک نشین کوسه می رسیم. در این روستا از قبل توسط آقای شکرانی تدارک نهار دیده شده بود و با تحویل گرفتن دو دیگ بزرگ و ظروف و قاشق و چنگال به اندازه کافی به  راه خود ادامه دادیم.

پوشش گیاهی منطقه درختان اورس و مزارع روستاها پوشیده از گندم و جو بودند در ساعت 11:50 به منطقه مرزی گلول می رسیم که در 85 کیلومتری شمال شیروان قرار دارد و در 5 کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان است. در اینجا در ارتفاع2850 متری از سطح دریا نماینده استاندار در منطقه در مورد عشایر و منطقه اطلاعات ویژه ایی در اختیار دوستان قرار دادند. گلول یعنی منطقه ایی که گل در آن زیاد است، این منطقه دارای 17000 هکتار زمین کشاورزی است و در اینجا یک سد خاکی با هسته رسی با ارتفاع تاج 82 متر و طول 150 متر ساخته شده است. این منطقه کلا عشایر نشین است و عشایر دارای یکصد هزار دام سبک هستند که در روز 10 خرداد هر سال به منطقه وارد می شود.

مراسم سنتی بزرگداشت حضرت زکریای پیامبر در یک روز از تیر ماه هر سال با شکوه فراوان برگذار می شود و اهالی منطقه همگی در آن شرکت می کنند.

کنار سد گلول به چادر عشایر نزدیک می شویم که با استقبالی گرم و رویی خوش پذیرای ما بودند وارد چادرها شده و ضمن بررسی نحوه زندگی آنها از مصاحبت ایشان نیز لذت بردیم و پس از کمی استراحت با چایی و جوشانده های گیاهی از دوستان پذیرایی شد. چند تن از دختران گروه با پوشیدن لباس های محلی در چادرها با اهالی و دوستان عکس گرفتند لحظاتی به یاد ماندنی بود. نهار را به صورت دسته جمعی در چادرها زرشک پلو با مرغ نوش جان کردیم.

ساعت 16:20 به کنار سد گلول رفته و از روی تاج آن پیاده به سیاه چادرهای آن سوی سد رفتیم. سپس به محل استقرار مینی بوس ها برگشته و در حدود 2 ساعت همراه با عشایر به  پای کوبی پرداختیم و دوستان بر سر جوانان عشایر شاباش کشیدند.

ساعت 19:30 پس از خداحافظی از عشایر به سوی شیروان و از آنجا به سمت بجنورد حرکت کردیم در ساعت 23 چهارشنبه به پارک زیبای بش قار داش رسیدیم تدارک شام (خربزه، نان، پنیر) .همگی پس از صرف شام و چای به خواب رفتند. شبی خنک و خوابی دلچسب بود.

صبح پنجشنبه پس از صرف صبحانه (نان،پنیر،چای) چادرها جمع شدند و به سوی موزه مردم شناسی بجنورد حرکت کردیم. مسئولین موزه از قبل منتظر ما بودند و با توضیحات کامل ما را همراهی می کردند، در این موزه کارگاههای قالیبافی، پارچه بافی، گلیم بافی، چادر شب بافی، جوراب بافی، پالان دوزی و نمد مالی و داروهای گیاهی و کشاورزی به نمایش گذاشته شده بود.

روبروی این امارت ساختمان آینه خانه مفخم قرار دارد این ساختمان فضای ادارای و دیوانی بوده و جهت انجام دیدارهای رسمی حاکمان بجنورد با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز مراسم تشریفات نظامی بوده است این بنا در دو طبقه با 9 اتاق که هم اکنون به عنوان موزه اسناد رسمی بجنورد مورد بازدید عموم قرار می گیرد.

ساعت 11 به دوستان فرصت داده شد به بازار رفته و سوغاتی و خریدهای مورد علاقه را انجام دهند و ساعت 13 به رستوران اکبر جوجه که از قبل رزرو شده بود حضور بهم رسانند.  تمامی دوستان سر ساعت در رستوران حاضر بودند و گروه آراد با پلاکارد به استقبال ما آمدند. قبل از ناهار هدیه ایی که از قبل توسط سرپرست و آقای هدایتی پیش بینی شده بود  توسط آقای هدایتی  پس از صحبتهای سرپرست به آقای شکرانی جهت قدردانی اهدا شد.

پس از صرف ناهار لذیذ اکبر جوجه به سوی روستای گردشگری و زیبای درکش که در 65 کیلومتری بجنورد قرار دارد رفتیم. درکش(کنار دره) دارای دو رودخانه پر آب و نیز بافت سنتی روستایی می باشد. باغهای گردو و گیلاس و دره های پر آب و بافت قدیمی روستا از دیدنی های این منطقه است.

باغی در روستا برای اجرای برنامه و صرف شام و صبحانه در نظر گرفته شده بود که پس از اسکان آقای نادر عیوضی از اهالی روستا که میزبان ما بودند پس از در اختیار گذاشتن حمام خانه خود جهت استحمام بانوان جهت آماده کردن شام (آش دوغ) امکانات لازم را فراهم کرد. در ساعت 17 یک گروه چهار نفره دو تار نواز با لباس های محلی که از قبل پیش بینی شده بود با اجرای موسیقی سنتی کرمانجی و نیز رقص محلی و ترانه های بومی در دوستان شور و شوقی به وجود آوردند و پس از صرف شام و خوردن حلوا که  به مناسبت شهدای فتح خرمشهر آماده شده بود آقای لطیف با نواختن ویلون ایجاد فضایی شاد برای دوستان که با  پایکوبی و  شب خوشی و بیاد ماندنی را به پایان رساندیم .

صبح جمعه 17 خرداد پس از صرف صبحانه جهت راهپیمایی و گردش  به دره کنگره زو وارد شدیم . ساعت 8:30 صبح بود سر قدم آقای شکرانی و عقب دار خانم حمایلی و جمعیتی بالای 65 نفر پس از 45 دقیقه راهپیمایی در مسیر رودخانه به منطقه آبشارها رسیدیم دوستان کلی آب تنی و آب بازی کردن سپس آقای شکرانی و محسن کریمی نیا جهت آماده کردن ادامه مسیر زودتر به راه افتادند . درابتدای دره تخته سنگ بزرگی وجود داشت که با حمایت دستی قابل صعود بود، سپس به مسیری رسیدیم که نیاز به نصب طناب ثابت بود آقای شکرانی مسیر را طی نموده و با یک سر طناب یک کارگاه طبیعی احداث کرد و با استفاده از چند میخ در طول مسیر آن را مهار کرد تا افراد بتوانند با حمایت طناب و دوستان از مسیر عبور کند. در ادامه نیز چند تخته سنگ وجود داشت که با حمایت طناب و بچه های بجنورد طی شد دره بسیار تنگ و عمیق و شدت آب زیاد و آب سرد سرد بود بردن هر گونه وسیله بی مورد بود چون همگی تا فرق سر خیس خیس شده بودند . حوضچه های طبیعی باعث شد که دوستان کاملا تنی به آب بزنند در ادامه باید از ابشاری به ارتفاع 6 متر بالا می رفتیم که کار ساده ایی نبود و آقای شکرانی تنها 15 نفر از افرادی که توانایی بدنی و ذهنی داشتند جهت صعود به بالای ابشار حمایت کردند و سایر دوستان با همکاری گروه توانمند آراد با زحمت و لذت فراوان مسیر را برگشتند.

در نهایت ساعت 13 همگی دوستان در محل ستقرار به هم رسیدیم و با آوای موسیقی شاد به سمت کمپ به راه افتادیم حدود ساعت 14:45 به کمپ رسیدیم نهار آماده بود همگی گرسنه و برای هر نفر یک ماهی کبابی 700 گرمی تدارک دیده شده بود.

دیگر باید آماده بازگشت می شدیم دوستان پس از جمع آوری لوازم شخصی و گردهمایی به سخنان سرپرست که در مورد همکاری گروه و تشکر و تقدیر از زحمات آقای شکرانی و گروه آراد بود گوش فرا دادند و با اجرای سرود ای ایران آماده  وداع شدیم. چشمها اشک آلود و سینه ها پر از عشق و خاطره و دوستان جدید بود.

در ساعت 19:30 از دوستان مهمان نواز بجنورد با آرزوی دیدار مجدد خداحافظی کردیم و سوار اتوبوس شدیم.

شنبه صبح  ساعت 10 صبح همگی با سلامتی کامل به کرج رسیدیم

12. آقای زین العابدین صالحی و خانواده

13. آقای اکبر سید زاده

14. عباس و اصلان شاه ابراهیمی و صباح ساری

سپاس ویژه از سرپرست برنامه که با برنامه ریزی و تدبیر مناسب، خانم صباح ساری همسر ایشان و نیز آقایان حسین شکرانی،محمد طالب زاده، مرتضی جعفری، مصطفی عبدل آبادی، عباس قربان زاده،حدیث قربان زاده، فاطمه میزانی، خانم روحانی و خانم حمایلی و آقای قوی دل و دوستان مهمانواز و خنده روی بجنوردی که طی 4 روز برنامه فشرده و مفرح مانند پروانه به دور ما چرخیدند.