گزارش برنامه میش چال

عنوان برنامه :صعود به قله میش چال

تاریخ  : 28/02/92

سرپرست برنامه : مرتضی جعفری

شرکت کنندگان :دکتر رفیعی –آقای یوسفی و همسر –عباس بختیاری –خانم ریگی –غزال حشمت منش –شهرام آبسا لان –حسین دهقان –آقای جمشیدی و همسر –محمد رضا رنجی –آقای جعفر زاده و همسر –غلامعلی برازنده ––فریبا محمدی –پیمان قربان خانی –مجید رحیمی –خالو باقری –علیرضا برنقویی-فرزین مهرانی

هزینه برنامه : 12000 تومان برای اعضا -14000 تومان برای میهمانان

سهم گروه :

پس از تجمع دوستان جلوی مسجد جامع با یک دستگاه مینی بوس و یک دستگاه سواری کمی از ساعت 5 صبح گذشته است که  به مقصد روستای کهنه ده حرکت می کنیم .64 کیلومتر از پل بیلقان مسیر جاده چالوس را طی می کنیم تا به ورودی روستاهای وله –کهنه ده و آزاد بر برسیم .این ورودی تقریبا 2 کیلومتر بعد از روستای نسا قرار دارد .در ابتدای فرعی روستای وله واقع شده که بعد از 4 کیلومتر به  دو راهی می رسیم که یکطرف ورودی روستای کهنه ده قرار دارد و سمت دیگر جاده خاکی روستای آزاد بر و غار معروف یخ مراد اد امه پیدا می کند ساعت 6.50 دقیقه از ماشین پیاده می شویم و آرام آرام ازکنار در  ورودی ده که با دروازه بزرگ آهنی بسته شده است به سمت پل فلزی روی رودخانه حرکت میکنیم و وارد روستا می شویم . مسیر صعود به دو قله میش چال و کلاچ ویا از روستای کهنه ده می باشد که از همان ورودی با لای روستا مسیر پا کوب های خروجی از روستا قابل مشاهده است . کهنه ده روستای کوچکی است .حدود سه دقیقه که از روستا پیاده می رویم تا به ابتدای پاکوب برسیم .پاکوب مسیری تراورس دارد .سی و پنج دقیقه مسیر را طی می کنیم تا  به دره ای می رسیم که می بایست آب برداریم چراکه آخرین محلی است که امکان برداشتن آب داریم از در ه روی یال بعدی سوار می شویم .به ابتدای یال که می رسیم ساعت 7.45 دقیقه است و برای صرف صبحانه می نشینیم .

8.15 دقیقه حرکت را روی یال تا رسیدن به قله ادامه می دهیم .کمی که ارتفاع می گیریم سبزی های مورد علاقه دوستان به پوشش گیاهی اضافه می شود .سیرک و والک و بعضا قارچ که البته با تجربه تر ها موفق به پیدا کردن قارچ شدند .با توجه به مشخص بودن مسیر تا قله دوستانی که علاقمند به صرف وقت بیشتری برای سبزی ها بودند از گروه صعود به قله جدا شدند و در دامنه های یال مشغول چیدن سیرک و والک شدند .بومادران –آویشن –گرز –گون –کنگر هم از پوشش گیاهی قابل توجه منطقه است .

مسیر صعود به قله تقریبا شیب تندی دارد که سرگرم شدن با سبزی ها شیب تندمسیر  را قابل تحمل می کرد .برف روی قله و کوههای رو به رو مناظر بسیار زیبایی  را ساخته بود . به قله که نزدیک شدیم قله های معروف زیادی قابل مشاهده بود .هفت خوان –کلاچ ویا در قسمت جنوب  و جنوب  غربی .دو نا و کندوان در قسمت شرقی و قله های سرخاب –کلون بسته –سوتک –سکه نو –کمان کوه و قله زیبای آزاد کوه که نمای بسیار زیبایی از ان در بخش عمده ای از مسیر قابل رویت بود .

بعد از طی مسیر برفی زیر قله که برف قابل توجهی داشت ساعت 11.10 دقیقه به قله رسیدیم .مدت کوتاهی روی قله با برداشتن عکس های یادگاری وقت گذراندیم و  به سمت یال سرازیر شدیم .باد تندی می وزید .در مسیر برگشت هم دوستان برای چیدن سبزی در مسیر مشخص برگشت متفرق شدند و در نهایت ساعت 2. به دره محل صبحانه رسیدیم و برای ناهار توقف کردیم . ساعت 3.15 بعد از خرید شیر و ماست تخم مرغ محلی از روستای کهنه ده به سمت کرج حرکت کردیم .توقف کوتاهی در پورکان داشتیم وآقای بختیاری مثل بیشتر اوقات دوستان را به صرف بستنی مهمان کردند .ساعت پنج به کرج رسیدیم و روز دیگری از کوهستان را به خاطر سپردیم .