قله ناز

بنام هستی بخش

در دل انسانها تنها مهر است و مهربانی که می ماند و گرنه موج روزگار هر ردپایی را پاک می کند. مهرتان پایدار…

گزارش برنامه صعود به قله ناز سرپرست آقای رحیم قره داغی

ارتفاع 4108 منطقه البرزغربی – روستای کلوان- جمعه 21/9/1393

قله ناز در کنار قله کهار، دو قللی هستند که از دیرباز مورد توجه کوهنوردان بوده است. مبدأ صعود این قلل روستای کلوان است. روستای کلوان در جاده چالوس واقع شده که بعد از پل‌خواب در خروجی روستای سیرا تغییر مسیر داده و بعد از گذشتن از این روستا و روستاهای اویزر و آیگان به روستای کلوان می‌رسیم و جزء قللی است که در زمستان به خاطر مسافت طولانی و حجم برف زیاد و بادهای سردش از قلل دشوار محسوب می‌شود و اغلب برای صعود به این قله ۱٫۵ روز زمان پیش‌بینی می‌کنند.

قله ناز به ارتفاع 4108 متر بعد از شاه البرز از مهمترین قلل منطقه می باشد که در شرق البرز غربی واقع شده است و از جنوب به دره چالوس و از شمال به طالقان محدود می شود . همچنین ای کوه دارای جاده ای جیپ رو تا پناهگاه می باشد.

ساعت 4:20 صبح تعداد 6 نفر ازدوستان و همنوردان اعضاي موسسه فرهنگي ورزشي هفت خوان البرز از كرج با يك دستگاه خودروی شخص (آقای تاریوردی) به سمت کلوان حرکت کردیم و 5:30 به آنجا رسیدیم (حدود 40 کیلومتر) و بلافاصله و با کمترین فوت وقت صعود را شروع کردیم . در همان اول مسیر در روستا یک چشمه ( لوله‌ی آب ) وجود دارد که می توان از همانجا آب برداشت . از قسمت بالای روستا و در امتداد دره‌ی درختان سپیدار و در میان باغهای بالای روستا پیمایش را آغاز می کنیم و از سمت غرب دره که یال منتهی به جانپناه بود بالا رفتیم. تا حدود یک ساعت از پیمایش برف چندانی در مسیر نمی بینیم و تقریبا از دویست متر قبل از جانپناه برف نسبتا زیادی را مشاهده می کنیم. با سرپرستی و راهنماییهای استاد رحیم قره داغی و پیمایش منظم و پیوسته دوستان حدود ساعت 9 به جانپناه فلزی نارنجی رنگ سیاه در در ارتفاع 3200 متر می رسیم. شیب قبل از جانپناه نسبتا تند است. جانپناه در یالی با شیب تند قرار دارد که اطراف آن بهمن‌گیر است . نیم ساعتی را برای صرف صبحانه در جانپناه تازه تعمیر و زیبای سیاه در که همین چندی پیش توسط برخی از همنوردان استان از جمله اعضای هفت خوان (و بویزه آقای مومن کیایی که اینجا جا دارد از ایشان به نیکی یاد شود ) باز سازی شد، سپری کردیم و با نیرویی مضاعف ساعت 9:20 صعود به سمت قله را آغاز کردیم. هوا کاملا صاف و آفتابی و البته همراه با وزش باد کمی سرد است و همین موضوع صعود را دلچسب تر می کند. ضمن اینکه در طی مسیر با راهنماییها و صحبتهای استاد رحیم قره داغی بر تجربیاتمان بیش از پیش می افزاییم.
پس از طی شیبی تند و نسبتا طولانی در پی مسیری نسبتا صاف و هموار (بعد از جانپناه) که اگرچه نشان از برف نسبتا زیادی دارد اما وزش باد بخش زیادی از آنرا به داخل دره ها ریخته و یا اینکه بدلیل برودت بالای هوا بویزه در شب برفها کاملا سفت شده اند و نیازی به برف کوبی بویزه در ارتفاع بالا نداریم. هرچند در این حالت بدلیل یخ زدگی گام برداری مشکل تر می شود و باید دقت بیشتری بخرج داد. هرچه بسمت قله نزدیک می شویم وزش باد شدیدتر

می شود که بر سختی مسیر و کاهش سرعت می افزود که با همراهی دوستان بسمت قله مسیر را ادامه می دهیم و بالاخره حدود ساعت 2 بعد اززظهر به قله می رسیم . هوا کاملا صاف و آفتابی است و از روی قله تقریبا تمامی قلل معروف البرز مرکزی و البرز غربی از جمله دماوند، آزادکوه، منطقه علم، شاه البرز و… و همچنین قلل اطراف قله ناز مانند کاهار،خان کاهار،هفت خوان، کلاشویا، ونتار و… بوضوح دیده می شود که دوستان از فرصت استفاده کرده و با گرفتن چند عکس یادگاری و خواندن سرود ای ایران و آرزوی تندرستی برای همه همنوردان این صعود را جشن می گیرند. ضمن اینکه دقایقی کوتاه بعد از صعود ما تیم 7 نفره ای از گروه هامون کرج در بین آنها آقای پورکافی (از کوهنردان قدیمی استان) نیز حضور داشت موفق به صعود قله شدند که در کنار هم عکسی به یادگار گرفتیم و ساعت 14:15 بسمت جانپناه فرود را آغاز می کنیم. حدود ساعت 16 به جانپناه می رسیم و ساعت 18 هم به روستا می رسیم و بسمت کرج حرکت کرده و ساعت 19 بمیدان کرج می رسیم.

در پایان لازم می دانم از زحمات و راهنماییهای آقای رحیم قره داغی در طول اجرای برنامه و طی مسیر و همچنین از آقای تاری وردی سپاسگذاری

ویژه ای داشته باشم .

افراد شرکت کننده در برنامه:

آقایان قره داغی(سرپرست) رضا قلی ،تاری وردی، قاسمی،امیدی ، امیر لطفی نژاد(عکاس و گزارشگر) پشتیبان: آقای اسدی

سهم گروه 20000 تومان

– بیاد دوستان خوبی که در جمعمان نیستند و بپاس محبت کردن بیشتر به دوستانی که در کنار مان هستند.