گزارش صعود به خط الراس چپکرو به دو خواهرون

بنام مهربان بی همتا

گزارش صعود خط الراس چپکرو به دو خواهرون

قله های خط الراس :

تمام قله های این خط الراس شامل ۹ قله اصلی و ۵ قله فرعی بالای ۴۰۰۰ متر می باشد که از غرب به شرق شامل قله های زیر می باشد :

چپکرو– کهو– تخت خرس– دوخواهرون غربی– دوخواهرون شرقی– مخروط سر (ناقوس)– تخت برفی– سه سنگ– ورارو

اسامی قله ها صعود شده : چپکرو ۴۰۸۸ متر، تخت خرس ۴۱۲۰ متر، کهو ۴۱۵۳ متر، دوخواهرون غربی ۴۳۰۴  متر، دوخواهرون شرقی ۴۲۹۶ متر، هفت سران ۴۰۱۰ متر

قلل نامبرده شده در استان مازندران واقع در کوههای البرز مرکزی جزء کوههای نور میباشد از شمال به دره یالرود و پاکبود و از جنوب به رودخانه دیوآسیاب و کوههای کونگ چال و از غرب به گردنه قو و از آنجا به کوههای سیه زار و قله خلنو می رسد.

حوزه های آبریز آن از سمت شمال از طریق گردنه هفت سران به دو قسمت غربی به رودخانه یالرود و سپس رودخانه هراز و قسمت شرقی از طریق رودخانه سه سنگ به رودخانه ورارو و دلیچای و سپس سد لار و نیز از سمت جنوب به رودخانه دیوآسیاب و سد لار منتهی می شود.

دسترسی به خط الراس :

۱- مسیر دشت لار : منطقه رودبار قصران – روستای گرمابدر – گردنه خاتون بارگاه – تنگ یونزا – دشت لار – آبشار سفیدآب – منطقه سرخک – گردنه قو – گردنه خاص – قله چپکرو

۲-  مسیر دشت داغ : پلور – جاده خاکی جبهه غربی دماوند – دشت سر داغ – منطقه برف بن – رودخانه ورارو – قله ورارو

۳- مسیر روستای یالرود : منطقه بلده – روستای یالرود – دره کوشکک – دشت چهل چشمه – منطقه پاکبود – گردنه خاص – قله چپکرو

پوشش گیاهی منطقه عبارت است از: گون، اسپند، مورد، گلپر، خاکشیر، پونه، و گزنه و انواع درخت و درختچه ها ی جنگلی، چون: اوجا، سپیدار، بید، تبریزی، ازگیل و ولیک

پوشش جانوران: بز کوهی، خوک، پلنگ، خرس، گرگ، جوجه تیغی، خرگوش، شغال، سمور و گربه وحشی،

برای دسترسی به روستای یالرود از کرج بسمت چالوس باید رفت و پس از ۸۰ کیلو متراز پل زنگوله وارد جاده یوش و بلده شده و پس از طی مسافت ۴۰ کیلو متر و عبور از روستا های نسن ، میناک و یوش از جاده اصلی به سمت راست پیچیده و با عبور از روستا های کلیک و مرچ به روستای یالرود می رسید. این مسیر از جاده اصلی تا اخرین روستا که حطر می باشد ۱۴ کیلو متر جاده اسفالت است.

گزارش برنامه :

طبق تقویم گروه، اعضاء شرکت کننده در برنامه با هماهنگی قبلی ساعت ۱۳/۳۰ سه راهی عظیمیه حاضر شده و به وسیله دو خودرو شخصی به سمت چالوس حرکت نمودند. بعلت تعطیلات اخر ماه مبارک رمضان وعید فطر در جاده با ترافیک سنگینی روبرو شدیم که با صبر وحوصله در ساعت ۱۸/۳۰ به پل زنگوله رسیده و وارد جاده یوش شدیم در ساعت ۱۹/۴۵به روستای یالرود رسیدم لازم به ذکر است طبق هماهنگی های قبلی یک تیم چهار نفر از گروه چکاد بجنورد نیز در روستای یالرود به ما پیوستند.پس از رسیدن به روستا بعلت تاخیر در رسیدن وانت نیسانی که قرار بود ما را ببرد به حطر رفته بود که اقای بختیاری تا حطر بدنبالش رفته و نهایتاً  ماشین ها را در روستا پارک کرده و در ساعت ۲۰/۳۰ساعت سوار نیسان شده و حدود ۱۰ کیلو متر جاده خاکی را طی نمودیم ساعت ۲۱/۳۰به انتهای جاده رسیده پس از اماده شدن، حرکت از ارتفاع ۲۷۲۰ متری را اغاز نمودیم .بعد از ۴۵ دقیقه در محلی مناسب نزدیک رود کوچکی کمپ را برقرار کرده و پس از صرف شام به چادر ها رفتیم .در طول شب یک ساعت باران بارید و در هوای بسیار لطیف و سرشار از اکسیژن شب را به صبح رسانده و در ساعت ۴/۱۵ بیدار شده و ساعت ۵ صبح گروه به سر قدمی آقای جعفری و عقبداری اقای فرشید مایلی حرکت را به سمت دشت پا کبود اغاز نمود در ساعت ۶ از تنگه سنگی عبور کردیم . کم کم شیب مسیر رو به افزایش گذاشته و لی بخاطر زیبای و بکر بودن منطقه دوستان سنگینی کوله ها و شیب مسیر را از یاد برده و به حرکت خود ادامه داده تا ساعت ۸/۱۵ دقیقه در کنار چشمه ای توقف کرده وصبحانه صرف شد. ساعت ۹ به مسیر ادامه داده تا در ساعت ۱۰ بر روی گردنه قو به ارتفاع ۳۵۹۴ متر قرار گرفتیم .گردنه را به سمت چپ رفته و از شیب بسیار تندی مسیر را ادامه داده تا ساعت ۱۱/۱۰ بر روی یال قرار گرفتیم که قله چپکرو روبروی ما خودنمایی می کرد برای رسیدن به قله باید شیب تند زیر قله را طی می کردیم گروه در ساعت ۱۲ به لطف خدا موفق به صعود به قله ۴۰۸۸ متری چپکرو گردید.پس از گرفتن عکس های یادگاری وتبریک همنوردان به یکدیکر ، گروه مسیر را بر روی خط راس ادامه داده و با تراوس از کنار چند قله فرعی در حالی که باد بشدت می وزید ساعت ۱۴/۱۰ دومین قله ، تخت خرس به ارتفاع ۴۱۲۰ را نیز صعود کرد . پس از گرفتن عکس نهار را خورده و مجددا به سمت شرق ادامه مسیر داده تا بسمت قله کهو برویم قبل از رسیدن به قله به قله فرعی سنگی برخوردیم که با یافتن مسیر از بین صخره ها راه را ادامه داده و در ساعت ۱۵/۵۰ قله ۴۱۵۳ متر کهو نیز صعود شد. گروه مسیر را ادامه داده در ساعت ۱۷/۱۰ بر روی قله ۴۳۰۴ متری دوخواهرون غربی قرارگرفتیم مجدداً مسیر را ادامه داده و در ساعت ۱۷/۲۰ قله دوخواهرون شرقی به ارتفاع ۴۲۹۶ نیز صعود شد. با توجه به افزایش شدت باد و ابری شدن اسمان به سرعت به سمت پایین حرکت کرده ساعت ۱۸/۳۰ پس از عبور از محل کمپ روباه بر روی گردنه به ارتفاع ۳۸۷۰ متر کمپ را برقرار نمودیم . شرایط جوی نامساعده شده و ما مجبور شدیم به داخل چادر ها رفته و پس از صرف شام و خستگی حاصل از ۱۴ ساعت کوهپیمایی بخواب رفتیم .تقریباً از ساعت ۲۰ تا ساعت ۵ صبح پنج شنبه بصورت متوالی و با شدت باران بارید.ساعت ۶ صبح با قطع شدن باران چادر هار را جمع کرده ساعت ۶/۳۰ به سمت قله هفت سران حرکت کردیم ساعت ۷/۲۰ صبح در حالی که باد به شدت هر چه تمام تر در حال وزیدن بود موفق به صعود به قله ۴۰۱۰ متری هفت سران شدیم .سپس مسیر را ادامه داده و با فرود و صعودی دیگر بسمت دره حطر حرکت کردیم در بین راه در کنار چشمه ای غذایی صرف شد و ساعت ۱۲/۴۵ به روستای حطر رسیدیم ( ارتفاع ۲۳۷۳ متر ) کل مسیر طی شده که توسط جی پی اس ثبت شد ۴۰ کیلو متر بود . بعد از کمی استراحت وانتی گرفتیم و به روستای یال رود برگشتیم.ساعت ۱۴/۳۰ بسمت کرج حرکت کرده و ساعت ۱۸ در کرج بودیم و برنامه به پایان رسید.

سرپرست برنامه : عباس بختیاری

شرکت کنندگان: مرتضی جعفری – افشین مایلی – فرشید مایلی – حمید جلالو

گروه چکاد بجنورد :مصطفی عبدل ابادی – کنعان قدوسی– سجاد همای رضوی و خانم الهه رمضان زاده

پشتیبان برنامه : آقای برازنده

ثبت مشخصات مسیر با جی پی اس : فرشید مایلی

بجاست از اقایان بختیاری و جلاللو که با خودرو شخصی در اختیار تیم بودند تشکر ویژه ای بنماییم .در ضمن از تمامی دوستانی که با تلفن با تیم در تماس بودند تشکر می نماییم.

هزینه ای برای شرکت کنندگان نداشته و سهم گروه : ۵۰۰۰۰ تومان از طرف آقای بختیاری پرداخت گردید.

تهیه گزارش :افشین مایلی

۲۰۱۶۰۷۰۷_۰۷۰۰۱۵

IMG_20160708_074022 - Copy

IMG_20160708_222850photo_2016-07-10_09-36-29

۴ دیدگاه

1. باتشکر از جناب بختیاری و جناب جعفری بخاطر حمایت سرپرستی هاشون.به امید دیدار دوباره دوستان در برنامه های اتی.برنامه عالی بود