صعود به قله خرس چر،طالقان(۲۹و۳۰ تیرماه ۹۶)

به نام خدا

ارتفاع: ۴۱۲۰ متر واقع در البرز مرکزی (البته برخی ۴۰۵۰ و برخی دیگر ۴۰۳۰ را گزارش کرده اند)
منطقه جغرافیایی: منطه طالقان در استان البرز مرکزی واقع و متشکل از ۸۰ روستا می باشد که ارتفاع از ۱۴۰۰ متر تا ۲۶۰۰ متر از سطح دریا میباشد. از جمله قلل مرتفع منطقه می توان به شاه البرز.سات.بام .ناز کهار.کلوان.لشکرک.گردون کوه اشاره کرد. هچنین منطقه دارای غارهای متعددو آبشارهای زیبا و رود خانه میباشد. حیات وحش منطقه نیز شامل خرس کل بز روباه گرگ کبک جغد عقاب می باشد.

طالقان : تات و تال نام ویس(طایفه و قوم) ایرانی ساکن در کرانه های دریای کاسپیان(مازندران) و کوهستان های پیرامونی ایران و جمهوری خودخوانده آران(آذربایجان) است و پسوند«گان» در پارسی بمعنای جا و سرزمین می باشد که روی هم به معنای سرزمین تال و تازی آن(معرب) طالقان شده است. زبان آنها زبان تاتی است.
سرپرست برنامه: آقای احمد افخمی
افراد شرکت کننده: آقایان (مرتضی جعفری، غلام حسینی، امیر خاکی فیروز(عقب دار)، حاتمی(مسئول محیط زیست) و خانم مدبری)- شرکت کنندگان مهمان: آقای مرتضی شریفی نیا و آقای کامران.
ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه از کرج به سمت طالقان و روستای ناریان حرکت کردیم. ساعت ۱۴:۴۰ به روستای ناریان رسیده و بعد از صرف ناهار، ساعت ۱۵:۲۵ از روستا به سمت قله حرکت کردیم.
مسیر صعود از شمال روستای ناریان بود. در منطقه چندین چشمه با آب گوارا وجود داشت. بعد از عبور از روستا و رسیدن به پل چوبی، مسیر دوراهی شده مسیر شمالی به سمت قله خرسچر رفته و مسیرمتمایل به شمال شرقی به سمت قله زرین می رود. وارد دره شده و از کناره رودخانه به سمت شمال حرکت کردیم، بدلیل سیلاب و خرابی پاکوب مجبور به عبور از گدارهای رودخانه و از سمت راست و به چپ و بالعکس شدیم. بعد از رسیدن به انتهای دره به سمت شمال شرقی پاکوب مشخص با شیب تندی رفته و بعد از طی کردن ۳۰ دقیقه مسیر شیبدار (لازم به ذکر است در این قسمت دو پاکوب وجود دارد، یکی برای رفت به سمت بالا و دیگری برای برگشت که پاکوب برگشت به علت شن اسکی بودن، مشخص است) به تراورسی رسیدیم. بعد از گذر از چند تراورس با شیب معمولی به گوسفندسرا رسیدیم. به دلیل نامناسب بودن محل کمپ در گوسفندسرا، در بالاتر از گوسفندسرا و نزدیک به چشمه ی که آوردن آب از آنجا کمی مشکل بود در ساعت ۱۹:۳۰ کمپ را برپا کردیم. ساعت ۵:۵۰صبح جمعه از محل کمپ به سمت شمال غرب و قله حرکت کردیم. در ابتدای مسیر شیب بسیار تندی را برای رسیدن به یال طی کردیم و بعد از رسیدن به گوسفندسرا و دشتی سبز تراورس به سمت شمال غرب با شیب ملایم را تا رسیدن به زیر سنگ های یال اصلی قله گذراندیم. بعد از قرار گرفتن روی یال اصلی، به دلیل سنگی بودن و ریزشی بودن سنگ ها در برخی قسمت ها با احتیاط کامل دست به سنگ شده و با عبور از قسمت های سنگی در ساعت ۷:۴۵ برفراز قله خرسچر قرار گرفتیم. در مسیر صعود چند کل بز را روی یال قله مشاهده کردیم. بعد از صرف صبحانه در قله ساعت ۸:۳۰ از قله به سمت کمپ از مسیر شن اسکی زیر قله حرکت کرده و در ساعت ۹:۰۵ به محل کمپ رسیدیم. ساعت ۱۰:۵۵ از محل کمپ به سمت روستا حرکت کرده و در دوراهی مسیر قله زرین و خرسچر در ساعت ۱۳:۴۰ به صرف ناهار در باغی توقف کردیم. در ساعت ۱۵ در کناره ماشین ها در روستا رسیدیم. در ساعت ۱۸ به کرج رسیدیم و اتمام برنامه.
کل زمان صعود از روستا تا محل کمپ در روز اول: ۳:۵۵ دقیقه
کل زمان صعود از محل کمپ تا قله در روز دوم: ۲:۲۵ دقیقه
کل زمان برگشت در روز دوم از قله تا روستا در روز دوم:۶:۳۰ دقیقه
کل زمان برنامه : ۱۱:۳۵ دقیقه
هزینه برنامه: نفری ۲۰ هزار تومان
سایر مسیرهای صعود:
مسیرهای صعود برای قله خرسچر در برنامه های تابستانه یا پاییز از روستای پراچان نیز می باشد.
البته طبق بررسی های انجام شده با افراد پیشکسوت، این قله مسیر صعود زمستانه ندارد، به دلیل بهمن گیر بودن مسیر زیر قله.
مسیر دیگر این قله از منطقه کلاردشت، روستای دلیر نیز می باشد، که به هنگام صعود ما شاهد کمپ کوهنوردان دیگر در این قسمت بودیم.

قلل مرتفع اطراف خرسچر که از روی قله قابل مشاهده بودند:
علم کوه، شاه البرز، صاد، گردونه کوه، زرین، کهار، ناز …