پیمایش خط الراس قله های کمان کوه،سرماهو و یخچال(۲۵و۲۶ خرداد۹۶)

بنام خدا

مجموعه قله‌های کمان‌کوه (۴۲۴۰ متر)، سرماهو (۴۱۶۵ متر) و یخچال (۴۱۹۴متر)، پیرامون دشت کمانکوه، بر روی یک خط ‌الراس در ناحیه البرز مرکزی و در بین استان‌های البرز و مازندران قرار گرفته است. این خط الراس از سمت غرب با سوتک بزرگ آغاز شده و در ادامه به سمت شرق به ترتیب به قله‌های کمان کوه، سرماهو، یخچال و کُهنو منتهی می‌شود. از قله یخچال با دو مسیر مختلف، از سمت جنوب شرقی به قله‌های نرگس و پالون گردن و از سمت شمال شرقی به قله منفرد و زیبای آزادکوه می‌رسد .برای رسیدن به قله کمان‌کوه باید فاصله بیش از۱۰۰ کیلومتری تهران تا روستای زیبای وارنگه‌رود را از طریق جاده چالوس (و یا جاده فشم و دیزین) طی کرد. مسیر طولانی، دست به سنگ بودن (نزدیک قله) و همچنین وضعیت آب‌وهوای ناپایدار در کنار ِ ارتفاع بالای قله، صعود به این قله را برای کوهنوردان تازه‌کار به‌صورت یک روزه، تقریباً دست‌نیافتنی کرده است.

مسیرهای صعود:

مسیر رایج و تابستانی برای صعود به این قله، از دره وارنگه رود است که پس از گردنه سوتک می‌تواند از دو مسیر صعود شود:

۱- مسیر نرمال، از طریق گردنه کمان کوه و یال شمالی-جنوبی

۲- مسیر دوم از طریق دشت کمان کوه (برکه) و یال یخچال و سرماهو

بهترین فصل صعود:

بهترین زمان برای صعود به کمان کوه، اواخر خردادماه و اوایل تابستان یعنی اوج سرسبزی دره وارنگه رود است. اوایل بهار و در فصل پاییز، همراه با شروع بارش‌ها و پوشیده شدن مسیرِ قله از برف، صعود کمی فنی و دشوار خواهد شد.
گزارش برنامه؛

صبح روز پنجشنبه حرکت از کرج با دو دستگاه خودروی شخصی در ساعت ۵:۴۵ دقیقه آغاز نمودیم وپس از حدود یک ساعت و توقف کوتاهی در نساء به مدت ١۵ دقیقه در ساعت ۷:۳۰ به روستای وارنگه رود رسیدیم .
ده دقیقه زمان صرف آماده نمودن کوله ها و لوازم مورد نیاز شد و سپس در ساعت ۷:۴۰دقیقه حرکت از ابتدای مسیر پاکوب کنار رودخانه وارنگه رود و پس از مدت یک ساعت به ابتدای دره شیرکمر رسیدیم.
در ساعت ٨:۴٠ دقیقه و پس کمی استراحت و نوشیدن و بر داشتن آب ، حرکت به سمت بالای دره با یک شیب نسبتا تند را آغاز کردیم و در ساعت ١٠:۵٠ به اتاقک محیط بانی رسیدیم و مدت یک ساعت صرف خوردن صبحانه و استراحت شد .
در ساعت ١١:۵٠ دقیقه حرکت به سمت بالا و به گردنه سوتک که همراه با باد شدید بود آغاز شد و پس از گذر از گردنه سوتک و توقف در چشمه بین راه و برداشتن آب و ادامه حرکت ساعت ۱۵ به پای برکه کمانکوه رسیدیم و اقدام به برپا نمودن کمپ شب مانی در پای برکه در ارتفاع ٣٨٠٠ متری نمودیم.
صبح روز جمعه حرکت به سمت قله کمانکوه در ساعت ۶:۵٠ و پس از عبور از یخچالها در پایین دست و درگیر شدن با سنگ در بالا دست در ساعت ٩:١٠ به قله زیبای کمانکوه به ارتفاع ۴٢۴٠ رسیدیم و پس از یک ربع ساعت پس از گرفتن عکس یادگاری و خواندن سرود ، به سمت قله سرماهو حرکت کردیم .
در ساعت ١٠ صبح به قله سرماهو به ارتفاع ۴١۶۵ متر رسیدیم و پس از گرفتن عکس حرکت به سمت قله یخچال را اغاز کردیم .
پس از یک ساعت به قله یخچال به ارتفاع تقریبی ۴۱۹۴ رسیدیم و توقف ١۵ دقیقه ای بر روی قله و گرفتن عکس از مناظر و قلل اطراف حرکت به سمت پایین قله یخچال از یال شرقی را اغاز کردیم.
در ساعت ١٢:٣٠ به محل کمپ در پای برکه رسیدیم ى پس از استراحت به مدت یکساعت و سپس جمع کردن چادرها مسیر برگشت را در پیش گرفتیم و در ساعت ١۵ به محیط بانی رسیدیم و پس از استراحت و صرف نهار ، حرکت را به سمت روستا آغعاز نمودیم و در ساعت ١٨:٣٠ و یک برنامه خوب و خاطره انگیز همراه با دوستان به روستا رسیدیم.

تعدادافراد شرکت کننده در برنامه ۵ نَفَر ؛آقای غلامعلی برازنده (سرقدم) ، محمود لطفی(سرپرست )،نادر بیات ، احمد قاسمی و امیر خاکی فیروز (عقب دار).
پشتیبان برنامه : علیرضا اصفهانی
با سپاس فراوان از دوستان و همنوردان خوبم در این برنامه و همچنین گروه هفت خوان البرز.