پیمایش خط الراس کلاش ویا،زردبند،هفت خوانی،ونتار و کهار ( ۱۸و ۱۹ خرداد۹۶ )

به نام خدا

یکی دیگر از برنامه های شاخص موسسه هفت خوان در سال ۹۶ پیمایش خط الراس کلاش ویا تا کهار است که طبق تقویم سه ماه بهار میبایست ۱۸و۱۹ خرداد اجرا میگردید که به لطف خدا ،تلاش همنوردان و حمایت هیات مدیره این مهم به نحو احسنت صورت پذیرفت.
قلل ذکر شده واقع در البرزغربی که از سمت شمال به روستای آزادبر ،گردنه عسلک،گته ده و گراب و از سمت جنوب به روستاهای سپه سالار،اویزر،کهار و کلوان میباشد
گزارش برنامه؛
صبح پنجشنبه ۱۸ خرداد ساعت ۳:۴۵ صبح، ۶ نفر باهماهنگی قبلی با یک دستگاه ون حرکت را از کرج آغاز نمودیم ساعت ۵ به روستای کهنه ده که در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری کرج قرار دارد رسیدیم .
ساعت ۵:۱۵ دقیقه حرکت با سرقدمی جناب قره داغی آغاز شد پس از ۶/۵ساعت پیمایش که دو ساعت آخر در شیب بسیار تند زیرقله صورت گرفت موفق شدیم ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه به اولین قله یعنی کلاش ویا به ارتفاع ۳۸۵۰ متر صعود کنیم که یکی از همنوردان تصمیم به برگشت گرفت و تیم با ۵ نفر به ادامه پیمایش خود از روی خط الراس ادامه داد.
پس از حدود۱/۵ ساعت قله زرد بند به ارتفاع۳۸۰۰ متر صعود شد که پس از صعود با تشخیص سرپرست در زین اسبی بعد از قله و درجایی که وزش با کمتر بود حدود نیم ساعت به استراحت و تجدید قوا پرداختیم.
ساعت ۱۴ مجدد پیمایش به سوی قله هفت خوانی آغاز شد ،کوله های سنگین که مجبور حمل آنها بودیم حرکت را کمی کند تر کرده بود (بدلیل اینکه تا زیر قله کهار دسترسی به آب نداشتیم مجبور بودیم آب زیادی حمل کنیم)، با تلاش همنوردان ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به قله هفت خوانی به ارتفاع ۳۹۷۱ متر رسیدیم و پس از کمی توقف به دلیل وزش باد حرکت را به پایین قله ادامه دادیم و در کنار یخچال زیر قله برای استراحت و صرف ناهار حدود ۱ ساعت توقف کردیم.
ساعت ۱۷ حرکت به سمت قله ونتار آغاز گردید و پس از ۲/۵ ساعت پیمایش به تیغه های فنی و سرسخت ونتار به ارتفاع ۳۹۰۰ متر رسیدیم با توجه به اینکه تیغه ها از سمت شمال قابل صعود می باشد هنوز قسمت شمالی تیغه ها زیر پوشش یخچال بود با تجهیزات و درایت سرقدم و سرپرست و با احتیاط کامل از رویتیغه ها و یخچال گذر کردیم ،بعد از گذر از تیغه ها وبا نزدیک شدن به غروب خورشید وپیمایش حدود ۱۶ ساعت، روی خط الراس اقدام به برپایی چادرها نمودیم وشب را همراه با باد نسبتا شدید و سرد به صبح رساندیم و خستگی از تن زدودیم .
روز دوم؛

ساعت ۵:۳۰ صبح از خواب برخواستیم و پس از صرف صبحانه و جمع کردن چادرها ساعت ۶:۱۵ دقیقه از روی خط الراس به سمت قله کهار حرکت نمودیم (در اکثر طول مسیر عبوری در قسمت شمالی و همچنین روی خط الراس یخچالهای بزرگ و برف فراوان و همچنین رد پای کل و بز و خرس دیده میشد).
پس از ۲ ساعت پیمایش به گردنه زیر قله رسیدیم ،قابل ذکر است مسیر شمالی صعود به قله کهار از روستای گته طالقان به همین گردنه ختم میشود .
در کنار چشمه توقف نمودیم و پس از صرف صبحانه و برداشتن آب برای ادامه پیمایش ساعت ۹:۱۵ حرکت را در شیب بسیار تند و نفس گیر زیر قله آغاز کردیم و در نهایت ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه به لطف خدا و تلاش همنوردان آخرین قله نیز صعود شد .
پس از شکر گزاری و کمی استراحت روی قله به سمت پایین و جانپناه کهار حرکت کردیم ،ساعت ۱۳:۳۰ به جانپناه رسیدیم و پس از کم استراحت وصرف نهار حرکت را ادامه دادیم ،ساعت ۱۵:۴۵ به روستای کلوان رسیدیم که با هماهنگی که روز قبل انجام شده بود آقای میرزایی(همان راننده روز گذشته) در پارکینگ حضور داشتند و در نهایت ساعت ۱۷ تیم به سلامت به کرج رسید و برنامه به اتمام رسید.
(آنتن دهی موبایل در اکثر مسیر پیمایش موجود می باشد)

شرکت کننده گان؛ سرکار خانم اویسی،جناب رحیم قره داغی(سرقدم و راهنما)،محمودلطفی،ولی اله صنعتی(سرپرست و مسئول فنی)،احمدقاسمی و امیر خاکی فیروز(عقب دار و تهیه گزارش)
پشتیبان ؛مرتضی جعفری
در پایان تشکر ویژه از همنوردان و دوستان (حمیدسعدآبادی،افشین مایلی ،محمد جلالی،داوود نصرالهی ،…)که در حین اجرای برنامه با تماسهایشان تیم را مورد لطف قرار دادند.