صعود به قله درفک از روستای راجعون رستم آباد(۱۸ و ۱۹ آبان ۹۶)

به نام خدا

قله درفک آتشفشان خاموش به ارتفاع ۲۷۳۳ متر در رشته کوههای البرز غربی در شمال شرقی شهرستان رودبار قرار گرفته است. نام این کوه به دو روایت است .
۱- به روایتی برگرفته از قوم دربیک می باشد که تیره ای از ساکنان بوده که در حوالی دریاچه خزر سکونت داشتند
۲- به روایتی دیگر , نام درفک برگرفته از دو واژه دال و فک می دانند ؛ دال که معنای آن به زبان دیلمی نوعی پرنده به شکاری از خانواده عقاب است و فک به معنای لانه است که در مجموع آشیانه عقاب می دانند.با وجود ارتفاع کم, اما با توجه به ارتفاع دشت گیلان که نزدیک به صفر است مسیر و زمان دسترسی به آن طولانی بوده و همچنین شیب زیاد در مسیر.
طبق برنامه گروه روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶ ساعت ۷:۱۰ صبح اعضا شرکت کننده در برنامه با سه دستگاه خودرو سواری شخصی از میدان امام حسین به سمت رستم آباد گیلان حرکت را آغاز کردیم. در بین راه بعد از عوارضی قزوین ۲۰ دقیقه ای را برای خوردن صبحانه توقف داشتیم و ساعت ۱۰:۴۵ به روستای راجعون رسیدیم. بعد از پوشیدن کفش ها و گتر و تنظیم کوله ها ساعت ۱۱:۳۰ به راهنمایی آقای بهروز باقری و پدر بزرگوارشان از روستا به سمت قله حرکت کردیم. ابتدای مسیر تابلویی بود که نشان میداد تا قله درفک مسافت ۱۰ کیلومتر را باید پیمایش کنیم. مسیر پیمایش از درون جنگل بود ؛ زیبایی جنگل و راه رفتن روی برگهای زرد شده و هوای مه آلود حس خوبی به اعضا داده بود. بعد از پیمایش حدود ۲ ساعت به منطقه ای رسیدیم که درخت کم بود و راهنما اسم این منطقه را جهنم دره عنوان کردند. جایی که در زمستان و هوای نا مساعد مکانی خطرناک محسوب می شد. قسمت هایی بود که گیاهانش توسط گراز کنده شده بود. این منطقه را که ترک کردیم باران شروع به باریدن کرد پانچو ها را پوشیدیم ولی راه رفتن در باران سخت بود.حدود ساعت ۱۶:۴۵ به منطقه جیرانی (جیرونی) رسیدیم که دو تا کلبه چوبی بود و بالاترش چشمه ای قرار داشت . ما محل برپایی کمپ را نزدیک چشمه در نظر گرفتیم بعد از برپایی چادر ها و تعویض لباس و خوردن ناهاری که دیر شده بود, تعدادی از دوستان برای جمع آوری هیزم به بالاتر رفتند و آتشی برپا کردند. کتری ها را کنار آتش گذاشتند و لباس ها را کنار آتش خشک کردیم. حدود ساعت ۲۲:۳۰ خوابیدیم(به جز یکنفر). صبح جمعه ساعت ۵:۳۰ بیدار باش و ۶ حرکت به سمت قله بود ساعت ۹ به قله رسیده (قبل از قله صبحانه صرف شد) و در برگشت به بازدید از غار چهارده معصومین درفک پرداختیم . در آنجا کلبه هایی بود که دامداران ساخته بودند . و شیب غار زیاد بود و نیاز به تجهیزات غارنوردی برای داخل شدن به آن بود. ساعت ۱۲:۱۵ به محل برپایی چادر برگشتیم و بعد از خوردن ناهار و جمع آوری چادرها ساعت ۱۳ به سمت روستا حرکت کردیم. ساعت ۱۷ کنار ماشین ها بودیم و ساعت ۲۲:۱۵ پایان برنامه در کرج بود.
پوشش جانوری که گفت می شد در این منطقه است: خرس , گرگ, پلنگ, گراز, خرگوش, شغال, روباه بود.
نکته حائز اهمیت اینکه به دلیل مه آلود بودن و جنگلی بودن مسیر بدون راهنمای محلی صعود کردن اشتباه است.
سرپرست برنامه: جناب آقای حسین دهقان
راهنمایان:
آقای بهروز باقری و پدر بزرگوارشان
خانم ها:
محمدی, اسماعیلی (مهمان), سبزواری
آقایان:
قرنلی , اکبرپور, خاکی فیروز, محسن و مسعود تاروردی, سخی, نظریان,آبسالان, حاتمی و صمدی(مهمان)