صعود به قله پهنه سار از روستای خور (۲۵ فروردین ۹۷ )

بنام خدا

طبق قرار قبلی در ساعت ۵/۴۵ صبح روبروی مسجد جامع کرج در ابتدای خیابان چالوس با سه دستگاه خودرو شخصی به سمت روستای خور در جاده چالوس حرکت کردیم و در ساعت ۶/۴۵ به روستا رسیدیم و پس از آماده نمودن کوله ها و تجهیزات ، در ساعت هفت با سر قدمی آقای مسعود خالوباقری و عقب داری آقای قاسمی و میانداری آقای امیر خاکی فیروز حرکت به سمت جاده خاکی بالای روستا و در ادامه پاکوب یال غربی را آغاز کردیم .
لازم به ذکر است که قبل از حرکت با توجه به بارش شدید باران شب قبل و گزارش سازمان هوا شناسی مبنی بر ادامه بارش در طول روز و مخصوصا در ارتفاعات نسبت به اجرای برنامه مردد بودم که در نهایت پس از رای زنی و ‌مشورت با دو تن از دوستان قرار شد که به منطقه برویم و ببینم که شرایط برای اجرای برنامه مناسب هست یا خیر و زمانی که به روستا رسیدیم هوا کاملا ابری و همه جا خیس بود که خود از یک بارش شدید شبانه حکایت داشت و لطافت هوای بهاری و طبیعت پاک و زیبای کوهستان شک و تردیدها را برای صعود به یقین تبدیل کرد.
باری ، به هر تقدیر پس از انحراف از جاده خاکی در سمت چپ وارد یک راه پاکوب شدیم که در ابتدا شب تندی داشت و پس از نزدیک به یک ساعت پیمایش در ساعت ۸ به محلی به نام
گلوچاک رسیدیم و در کناررودخانه و زیردرختان بید برای صرف صبحانه توقف کردیم .
پس از نیم ساعتی که خوردن صبحانه طول کشید مجددا حرکت خود را از پاکوب سمت راست رودخانه به سمت گردنه ای که مرز میان روستای خور در استان البرز و روستای سنگان در شمال غرب استان تهران بود را آغاز کرده و کمی قبل از گردنه با تراورس به سمت راست و یال شرقی قله که شیب تند تری داشت را را آغاز کردیم ، از این جای مسیر روستای سنگان و ارتقا عات امامزاده داود و تهران و برج میلاد در دور دست ، هویدا بود که ان هم فقط چند دقیقه طول کشید و پس از آن با توجه ابرهای تیره و مه آلود شدن منطقه ، همه چیز محو شده و در ادمه بارش برفی که به شکل گلوله ای اغاز شده بود و لذت صعود را دو چندان می نمود ، به سمت قله حرکت کردیم و در نهایت در ساعت یازده به قله ۳۳۷۰ متری پهنه حصار رسیدیم و پس از بیست دقیقه توقف روی قله و یک حصار سنگی و گرفتن عکس یادگاری و خواندن سرود غرور آفرین ای ایران و خوردن تنفلات
مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم که دوباره مه غلیظی همراه با بارش شدید برف ، منطقه را فرا گرفت که زیبایی خاصی داشت و دل کندن از قله و طبیعت پاک و بی آلایش کوهستان را سخت می کرد.
به هر جهت
از مسیری که اومده بودیم برگشت را آغاز کرده و با توجه به بارش برف و مه آلود شدن کل منطقه ، از دوستان همنورد خواستم که به هیچ وجه از یکدیگر و گروه فاصله نگیرند و پس از چند دقیقه که از شدت غلظت مه کاسته شد به یکی از دره های فرعی رسیدیم و از آنجا تصمیم گرفتیم از روی برفها به سمت پائین سر خورده و مقداری در حدود دویست تا سیصد متر ارتغاع را به این شکل کم کنیم
البته لازم به ذکر است که قبل از سرسره بازی همه جوانب را از قبیل شیب دره و ایمن بودن از لحاظ نبودن صخره و پرتگاه را در نظر گرفتیم و بعد اقدام به سر خوردن کردیم،.
در ساعت ۱۲/۴۰ دقیقه بعد از ظهر به گلوچاک ، همون جایی که صبحانه خورده بودیم رسیدیم و به پیشنهاد دوستان قرار شد ناهار را نیز همین جا صرف کنبم
پس از صرف ناهار در زیر بارش برف به مدت سه ربع طول کشید به سمت روستا حرکت
کردیم و نهایتا ساعت ۱۴/۳۰ دقیقه به روستا رسیدیم و سپس پایان برنامه در یک روزخوب و بیاد ماندنی همراه با دوستان و همنوردان ،