گزارش برنامه صعود به قلّه بریانچال

تهیه و تنظیم گزارش برنامه:آزاده برغانی
عکاس گروه:سعید قره داغی
1-موقعیت جغرافیایی قلّه
این قلّه واقع در کیلومتر 20 جاده چالوس پس از عبور از روستای خوزنکلا از ارتفاعات البرز مرکزی می باشد.از ضلع شمال به قلّه خون کهار – ناز – هفت خوان . از شرق به قلّه های پهنه سار –منار و از جنوب قلّه پورا – دوبرار عظیمیه واز غرب به قلّه هزار بند سنج و کوههای منطقه طالقان مشرف می باشد.
2-پوشش گیاهی منطقه
پوشش گیاهی شامل :درختچه هایی از قبیل بادام کوهی – زرشک – نسترن – رز وحشی و شیر خشت .وبوته هایی مانند گون –چند نوع گراس-ریش بزی-گل ماهوروآویشن . درختان زالزالک و سرو وحشی یا اُرس که به نوع خود خیلی زیبا و دیدنی بودند بعضی از آنها قدمتی چندین ساله داشتند .
گزارش و چگونگی اجرای برنامه(صعود به قلّه):
با توجه به اهداف و سیاستهای موسسه فرهنگی ورزشی هفت خوان و با توجه به اهمیت موضوع یعنی وظایف سرپرست و احساس تعهد و مسئولیت پذیری برگزاری هر چه بهتر برنامه و پیشگیری از بروز دشواری های پیش بینی نشده،سرپرست برنامه قبل از اجرای برنامه با راهنمای برنامه هماهنگی های لازم را انجام داده بودند.و در نشست هفتگی آگاهی های لازم در مورد منطقه و موقعیت های جغرافیایی و آب و هوای منطقه ارائه دادند. همچنین ثبت نام اعضا و تهیه لیست از اعضای شرکت کننده به همراه تلفن های تماس وداشتن وسایل لازم و ضروری و کارت بیمه ورزشی و تدارک وسیله ایاب و ذهاب نیز اقدام شد.
حین اجرای برنامه
خانم حشمت منش پس از آگاهی کامل از چگونگی سلامت و امکانات افراد در طول برنامه و گزینش نفرات ،جلودار و عقب دار را با توجه به توانایی آنها انتخاب کردند و با هماهنگی و ارتباط چند باره با پشتیبان برنامه طبق قرار قبلی و با حضور کلیه همنوردان ساعت 5:45 دقیقه با یک دستگاه مینی بوس عازم منطقه شدیم.پس از عبور از روستای خوزنکلا کنار رستوران شاندیز از مینی بوس پیاده شده و پس از هماهنگی باگروه به مسیر خود ادامه و وارد دره بریانچال شدیم . در طول مسیر جهت هماهنگی عضلات و دستگاه گردش خون چند دقیقه حرکات کششی و نرمشی با میانداری آقای برازنده انجام شد.سپس به راه خود ادامه دادیم. جهت صرف صبحانه مدتی را سپری کردیم پس از صرف صبحانه با کمک راهنمای برنامه مسیر سمت چپ یال را با یک شیب نسبتأ زیاد ادامه دادیم تا به روی یال اصلی رسیدیم و از روی یال تا قلّه را طی کردیم.هوا کاملأ آفتابی بود و هرچه به قلّه نزدیک تر می شدیم هوا سرد تر و وزش باد بیشتر می شد.در طول مسیر با یک نمونه درخت اُرس روبرو شدیم که در نوع خود بسیار زیبا بود.از ساعت حرکت بعد از صرف صبحانه تا رسیدن به قلّه 5/3 ساعت طول کشید ، ساعت 11:30 به قلّه رسیدیم.حدود نیم ساعت تا قلّه مسیر کاملأ پوشیده از برف زمستانی بودو همنوردان به نوبت برف کوبی می کردند.روی قلّه مدت 20 دقیق توقف کردیم و به شناخت قلل اطراف پرداختیم.ساعت 11:50 دقیقه مسیر فرود را ادامه دادیم و مسیر شن اسکی را با کمک راهنمای برنامه انتخاب کردیم . قسمتی از مسیر را تا درّه بصورت شن اسکی ادامه دادیم و و در طول مسیر نیز همنوردان از چیدن زرشک های مرغوب بی بهره نبودند.
مسیر را طی کرده برای صرف ناهار یک ساعت و 30 دقیقه توقف کرده و پس از صرف ناهار و چای هیزمی که آقای رحیم قره داغی آماده کرده بودند به مسیر ادامه داده و ساعت 15:15 دقیقه به جاده اصلی چالوس رسیدیم . با هماهنگی قبلی که صورت گرفته بود با همان دستگاه مینی بوس بطرف کرج حرکت کردیم.
همگی سالم و سلامت به مقصد رسیدیم.
با تشکر از اجرای خیلی خوب سرپرست برنامه سرکار خانم غزال حشمت منش.همچنین دیگر همنوردان به لحاظ اتحاد ، هماهنگی ، یکدلی و صمیمیت در حین اجرای برنامه . و تقدیر و تشکر از آقای مهدی قربانی به جهت هماهنگی در رابطه با تهیه وسیله نقلیه.
افراد شرکت کننده:
تعداد 18 نفر در این برنامه شرکت داشتند(16 نفراز اعضاء و 2 نفر مهمان از گروه کوهنوردی اوج)
خانمها:1-غزال حشمت منش 2-الهه رحیمی 3- اکرم خدابخشی 4-آزاده برغانی 5-فاطمه دادجو
آقایان :6-رحیم قره داغی 7-مجتهدزاده 8-برازنده 9-سیدزاده 10-محمد رضا احمدی 11-اصغری 12-حمید سعدآبادی 13-سعید قره داغی 14-امیر لطفی نژاد 15-بهروز نیاپور 16-حسین دهقان شعار 17 و 18 اجاقی و همراه (مهمانان برنامه از گروه اوج)